Vill du fika med oss?

image80

Nästa söndag, den 18 maj, är det dags för International AIDS Candlelight Memorial Day . Då samlas människor runt om i världen för att minnas de som har gått bort i aids och för att uppmärksamma att 33 miljoner människor lever med hiv.

Anna och jag arbetar just nu på Positiva Gruppen Syd , som är en kamratförening för bärare av hiv i södra Sverige samt för deras anhöriga, och vi har fått i uppgift att uppmärksamma dagen tillsammans med de andra YPD-deltagarna.


Vi kommer att göra det genom att placera ut hundra ljus på Malmös mest omtyckta cafébord. Sedan är det upp till oss, engagerade Malmöbor och nyfikna turister, att snacka över en fika och på så sätt kämpa mot hiv/aids. Vi tror nämligen att det är genom att börja prata om hiv som vi kan hindra att fler blir smittade. Genom en öppen diskussion kan vi även minska stigmatiseringen och diskrimineringen av hiv-positiva.


Du och dina vänner får gärna hjälpa till. Träffas där just ni trivs, oavsett om det är på Malmös caféer eller någon annan stans. Tänd ett ljus, bär ett rött band (symbolen för kampen mot hiv/aids) eller kom precis som du är.


Är du nyfiken på hur det är att arbeta mot hiv i Kambodja eller Zambia? Vill du kanske veta hur det är att leva med hiv i Sverige? Hör av dig till mig - malin.rindeskar(at)gmail.com - så ser jag till att du får fika med en person som kan berätta om just det.

Eller kom och överraska mig med ditt bästa fikatips. ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0