Let's talk about sex, baby!

Anna gör sig redo att ha sex för första gången, tillsammans med pojkvännen när hon kommer hem. Hon samlar gratis kondomer på hög eftersom hon blev fråntagen sina första och enda kondomer av vår 30-åriga koordinator när vi var i Zambia. Han tyckte att han hade större användning av dem är hon, sa åt henne att vänta med sex och drog dem helt enkelt ur hennes hand då vi alla hade fått ett kondompaket var vid ett studiebesök. Det gör mig fortfarande förbannad att tänka på det.


- Egentligen är det konstigt att jag som så ofta förespråkar kondomer egentligen inte litar fullständigt på dem, säger Anna och vilar en av kondomerna i handen. Alla mina kompisar som använder dem har ju blivit med barn.

- Om de har blivit med barn så kan de ju inte ha använt dem, konstaterar jag. I så fall säger de bara att de gjorde det eller så vet de inte vad de ska göra med dem.


Anna blir sittande tyst och jag kan inte låta bli att ge henne en tröstande kram. För henne är sex bara förknippat med att få hiv, bli på smällen och att förstöra sitt rykte. Oroligheten över att göra det för första gången handlar om mer än vanlig nybörjarnervositet.

- Kan du inte fundera vad du tänder på och ta lite initiativ själv, så att det inte bara blir på din pojkväns villkor? undrar jag. Fantisera och onanera lite - då kommer inte allting vara nytt.


Hon ser ut som ett blankt papper i ansiktet och det är då jag kommer på att hon inte har några pusselbitar att bygga sina fantasier med. Hon är inte uppvuxen med "Hej Bullen! Är jag normal?" på TV, hon läser inga tidningar med relationsspalter och hon har ingen att prata sex med.

- Jag har en nära tjejkompis förutom du och hon är lika blind som jag, bekräftar hon.


Några dagar senare skriker Anna rätt ut och smäller igen tidningen som hon bläddrar i.

- Vad är det? undrar jag och hjälper henne att bläddra tillbaka till samma sida.

Där står en naken man i kontorsmiljö och håller en hålslagare i näven. Han bär läsglasögon, hans mage ber om utrymme och kroppsbehåringen är oansad. Snoppen pekar i ingen särskild riktning, vilket just i detta ögonblick råkar vara mot en pärm i en av de nedersta hyllorna.


- Herregud! tjuter Anna igen.

Artikeln handlar om naturister och först tror jag att det är därför hon är chockad, men sedan kommer jag på rätt fråga.

- Har du sett en naken man förut?

Hon skakar på huvudet, med handen dramatiskt över munnen.


När vi var i Zambia skulle vi hålla en workshop om hiv med tecknade pedagogiska bilder, men så fort snoppen inte hade ditmålade ögon och en glad mun ansågs gränsen till porr vara hårfin och kvinnans kön avbildades aldrig. I vårt flickrum i Lusaka passade Anna även på att fråga hur man kan veta om en kille verkligen använder kondom.

- Hur menar du nu? undrade jag. Det är väl ganska enkelt att se om den är på eller inte?

- Så du har sett en snopp! utbrast hon, vilket jag tyckte var ganska konstigt att hon inte redan hade fattat.

- Alltså, du blundar inte hela tiden när du har sex? klargjorde hon.


Det kanske inte är så konstigt att jag ibland önskar att jag vore utbildad pedagog i sex och samlevnad.

- Vad finns det egentligen mellan kliniska biologiböcker och porr? frågar jag mina vänner för att få lite stöd.
I väntan på en bättre idé läser jag högt ur Kamratposten för Anna då vi är på Aktivitetshuset Holma, en av våra arbetsplaceringar.

- Jag är en tjej på tolv vårar som har väldigt små bröst...

Anna berättar i sin tur att hon har fått lära sig myter om bröststorlekar.

- De säger att man ska låta några särskilda myror bita i brösten alternativt bränna dem med varm majsgröt. Det är sagt att det ska få dem att växa, men det gör naturligtvis bara ont och lämnar fula ärr.


Hemma i kollektivet har alla börjat bli trygga och oblyga inför varandra. Vi snackar slicklappar, som hindrar att könssjukdomar överförs då en tjej tar emot oralsex, och debatterar sexleksaker för tjejer som också vill penetrera. Delar av diskussionen skulle kanske vara för mycket även för personer som är mer vana att läsa och höra om sex än vad Anna är, men själv tar hon det lugnt. 

Hon berättar att den sex som det pratas om i Zambia bara handlar om penetration och att göra barn och hon tror att det är därför som till exempel homosexualitet är tabu och olagligt.

- Förut tänkte jag likadant som alla andra hemma. Jag tycker fortfarande inte att alla former av sex är bra, men jag tänker inte döma någon annan och säga vad som är rätt eller fel för dem, säger hon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0