Bilden av Afrika

När jag hängde i Härnösand träffade jag Richard Muhire, en rwandisk Skövdekille som just blivit medlem i Afrikagrupperna.

- När jag kom till Sverige fick jag svara flera gånger på hur jag kan skriva och läsa, berättade han. Ett barn frågade mig om jag fick mat när jag var barn. Jag kunde inte förstå varför de undrade, men efter att ha bott ett tag i Sverige och tittat på vad svensk television erbjuder om Afrika kunde jag förstå sammanhanget.


Afrika är en kontinent - inte ett land, inte en kultur och inte ett folk heller, kom vi överens om. Det är bara det att media ofta rapporterar på ett sätt som fångar alla länder och deras invånare i en stereotyp bild. Det är därför jag själv funderar mycket på vad jag berättar från mina resor i afrikanska länder och det var med viss nervositet som jag mailade Richard min artikel om min och Annas tid i Zambia. Min bild är ju min egen och vinklad den också.


"Jag blev jätteglad när jag fick se din tidningsartikel. Så ska det vara! Jag kommer med mer feedback längre fram. Just nu har jag fullt upp med mina studier. Hoppas att vi tillsammans kan bygga någonting som kan lyfta Afrikas status i världen! Allt är möjligt, eller hur?! Idéer är ursprunget till allt", mailade han tillbaka.


Vilka berättelser saknar du från Afrika? Maila mig gärna: [email protected].


image105
"Du har samma skor som fattiga barn i böcker har", sa före detta gatubarnet till mig när jag jobbade i Zambia och gick i mina bekväma bruna utan klack. Efter den dagen fick jag smeknamnet "Poor shoes" alternativt "Funny feet". Det trodde ni inte om de fattiga barnen i Afrika va?

Kommentarer
Postat av: Jesper wedberg

DEN SUGER TEXTEN ÄR SKIT DÅLIG SKRIVEN !!!!!!

2009-04-02 @ 11:10:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0