Mwauka bwanji?

Säga vad man vill om Facebook, men där finns i alla fall en rolig språkskola. Svenska Institutet har lanserat "Swedish Word of the Day" som lär ut ord som "barndom", "att ha kul", "70-talet" och "lurad". Av en kompis i Sydafrika får jag ord på sotho i utbyte och nu har det visat sig att det inte bara är ett bra sätt att öva språk på, utan också en klurig tävling där utmaningen är att använda det aktuella ordet i meddelandena som vi skickar mellan varandra. Med andra ord är det lätt att komma in på nya (oftast roliga) samtalsämnen.

      

Det finns över 70 språk i Zambia, varav sju räknas till de största, så där har jag minst sagt också en hel del ord att lära. Kring Lusaka, där jag ska bo, talas Nyanja.


Här är några fraser som jag har fått att öva på:


Mwauka bwanji? (good morning)

Reply: nauka bwino (fine)


Mwachoma bwanji? (good evening)

Reply: nachoma bwino


Mulibwanji? (How are you?)

Reply: nilibwino (I'm fine)


De gånger jag vrickar tungan tröstar jag mig med att engelska är det officiella språket i Zambia. I Kambodja, dit några deltagare ska, är det officiella språket khmer. Det finns alltid någon som har det värre. ;)

Kommentarer
Postat av: Maria Vuitton

intressant :)

2008-01-16 @ 07:47:01
URL: http://www.mariavuitton.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0