Konsten att förbereda sig själv

Jag har köpt en guidebok om Zambia. Genom den får man bland annat lära sig vad man ska göra om man är på en safari till fots och hamnar ansikte mot ansikte med olika vilda djur. Buffeln, som anses vara den farligaste av dem alla, ska man undvika genom att snabbt klättra upp i närmaste träd eller genom att hoppa åt sidan i sista sekunden.


"If adopting the latter, more risky, technique then stand motionless until the last possible moment, as the buffalo may well miss you anyhow."


Tack, det känns betryggande att veta!


image3

Nej, guideböcker får mig sällan inspirerad inför en resa. De känns mest praktiska om man är förvirrad på plats. För inspirationen har jag istället hittat "Ophelias resa" som är skriven av Agneta Larsson och Ophelia Haanyama Ørum. Ophelia kommer från Zambia men lever numera i Sverige. Här har hon fått veta att hon är hivsmittad och hon har tillgång till bromsmediciner, vilket gör att hon kan leva sitt liv till synes opåverkad av sjukdomen. I Zambia är flera av hennes släktingar smittade, men de har inte möjligheten att få lika bra vård. Kontrasterna som beskrivs ger verkligen många tankeställare. Jag kan rekommendera boken både för den som vill lära sig mer om hiv/aids och den som tycker om gripande berättelser.


Det är tungt att läsa om människor som dör i aids. Jag tröstar mig med att hiv-viruset smittas på sätt som går att förutse och förebygga.


När det gäller eventuella bufflar blir jag nog istället tvungen att förlita mig på turen...

Kommentarer
Postat av: Joney

Snygg bild...

2008-01-15 @ 15:07:28
URL: http://www.joneysworld.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0