Idag flyger vi till Zambia

image6


Kort om landet
Yta:
752 000 km2 Visa en karta över Zambia och vart vi kommer att vara

Huvudstad: Lusaka 

Befolkning: 11 miljoner 
Språk: Officiella språket engelska samt över 70 andra språk
Religion:  Kristendom, hinduism, islam och ursprungliga religioner
Läskunnighet: 68% 
Andel med tillgång till rent vatten: 58% 
Andel som lever på mindre än 2 PPP-dollar* om dagen:  94,1% 

*Purchasing Power Parities (med hänsyn till varierande köpkraft i olika länder)


Andel med HIV/AIDS (15-49 år):  17% 

Förväntad livslängd vid födsel:  37.7 år
Åldersfördelning:

45.7% är i åldrarna 0-14 år (Att jämföra med 16.4% i Sverige)
51.9% är i åldrarna 15-64 år (Att jämföra med 65.7% i Sverige)
2.4% är 65 år och uppåt (Att jämföra med 17.9% i Sverige)


Källor:
Kooperation Utan Gränser
The World Factbook

Kommentarer
Postat av: Jonas Eriksson

Lycka till! Kolla gärna in min nya blogg på www.joney.se.

2008-01-20 @ 09:53:22
URL: http://www.joney.se
Postat av: Emma Svantes

Hejsan Malin! Hoppas det löste sig med datorn. Jag blir light-mobbad på högskolan för att jag förkastar och skräms av datorer, men det visar sig hela tiden att de faktiskt jävlas med en så fort de får chansen... Ha en underbar tid! Kram Emma

2008-01-20 @ 18:56:43
Postat av: Emma Svantes

Hejsan Malin! Hoppas det löste sig med datorn. Jag blir light-mobbad på högskolan för att jag förkastar och skräms av datorer, men det visar sig hela tiden att de faktiskt jävlas med en så fort de får chansen... Ha en underbar tid! Kram Emma

2008-01-20 @ 18:56:58
Postat av: Jonas Eriksson

Jag följde Malins exempel och la in basfakta om det land jag befinner mig i för tillfället. Läs gärna på min blogg www.joney.se.

2008-01-20 @ 20:16:13
URL: http://www.joney.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0