Här är vi som ska till Zambia

image2

Utbytesprogrammet som jag ska delta i heter Youth Partners in Development (YPD) och anordnas av Centrum för Internationellt Ungdomsutbyte (CIU). Programmet riktar sig till ungdomar mellan 21 och 26 år. Själv fyller jag 24 då jag är i Zambia, nämnare bestämt den 13 februari. Om jag har uppfattat det rätt kommer vi att vara på läger då, så jag tror att det blir en spännande födelsedag. 

Jag ska åka till Zambia tillsammans med fem anda deltagare. Samtidigt åker åtta svenskar till Kambodja. Vi har en varsin parkamrat från våra respektive värdländer och vår uppgift blir att parvis arbeta för lokala organisationer och att genomföra ett eget, valfritt utvecklingsprojekt i grupp. Temat för utbytet med Zambia är "Hiv/aids och entreprenörskap".


Efter utlandsfasen väntar Sverige och det bli samma upplägg här. Jag och min parkamrat kommer att bo i Malmö. Precis som i Zambia kommer vi att bo hos en värdfamilj. Tack vare att familjer, arbetsplatser, kommuner, föreningar, organisationer och olika samhällsinstitutioner är involverade i utbytet, känns det som att många lärorika möten väntar.


När jag berättar vad jag ska göra nämner jag oftast Zambia, men faktum är att jag ser fram emot tiden i Sverige minst lika mycket. Tänk att få se sitt land genom zambiers och kambodjaners ögon. Det blir säkert en resa, det med.


Kommentarer
Postat av: Lasse R

Va spännande!
Lycka till Malin!

2008-01-15 @ 08:36:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0