Allt mitt är ditt

Det är dagarna innan löning, på en månad som har känts som dagarna innan löning redan från start. Det är en konstig känsla att ha vuxit upp med skolmat och "tänk på barnen i Afrika" och så är det plötsligt dem jag arbetar med.

- Jag behöver inte äta lunch, konstaterar Namatama. Jag är en av de där ungarna som har vuxit upp på mindre än en dollar om dagen.  Fler än ett mål om dagen var otänkbart och jag har fortfarande kvar tankesättet att välja mellan frukost, middag och lunch.   


Alla som deltar i utbytesprogrammet får samma summa fickpengar, men flera från Zambia har lånat för att kunna skaffa pass och öppna ett bankkonto samt för att kunna köpa en resväska och andra saker som är nödvändiga för att överhuvudtaget kunna delta. För Anna har de kostnaderna tagit halva summan av första månadens fickpengar innan programmet ens har startat.

- Vi måste i alla fall se till att vi äter varje dag, säger jag då hon sitter och räknar sina pengar och stramar upp sin budget.


image24
Anna fotar mig och mitt bananskal. Mulle och "Håll Sverige rent" har gjort att jag inte kan slänga det på marken så som många andra gör här. 

Varje morgon går jag upp och gör oss en varsin smörgås och så packar jag ner fyra bananer i vår gemensamma väska. Till en början gick alla bananerna nästan alltid till andra än oss själva. Nu har jag insett att vi inte kan äta på våra arbetsplatser eftersom det alltid finns någon som är hungrig men utan pengar där.

- Vi går till Rhudies. Där kan vi äta vår matsäck i lugn och ro, föreslår Anna.

Att gå till en restaurang med egen mat tycker jag verkar otänkbart, men eftersom jag inte kommer på någon bättre lösning går jag med på det.

- Vi köper ju trots allt dricka, argumenterar Anna vänd till både mig och vår favoritservitör.

Servitören skakar på huvudet, men ser mellan fingrarna så länge vi tar oss tid att småprata och skratta med honom. De dagar vi unnar oss att köpa en hel måltid och inte orkar äta upp hjälper han oss att packa maten åt våra vänner.

- Det här kommer Namatama tycka om, säger Anna.

Han i sin tur kommer att dela det med någon annan och så tycks det hålla på i oändlighet...


Ända tills någon säger stopp. Ibland är det jag som gör det när Anna är på väg att ge bort sina kläder till någon som liksom hon själv inte har råd att köpa nytt, men som har färre plagg att byta mellan. Andra gånger är det hon som gör det när jag till exempel är ovan att låta hennes pojkvän eller andra killar bjuda på mat eller en dricka när vi går ut.

- Låt dem betala, de har ju ett jobb medan vi är volontärer! Du kan erbjuda dig att betala om du mår bättre av det men envisas inte, instruerar hon.  


Idag var det vår värdpappa som sa ifrån när han såg att vi satt i vardagsrummet och åt nshima och kycklingfötter med den för ett par dagar anställda trädgårdsmästaren:

- Flickor, jag vet att ni har stora hjärtan. Ni jobbar för alla människor i er omgivning och här i Zambia har vi "extended families", men ni kan inte ta in vem som helst i huset. Jag har inte ens sett den här mannens legitimation, så om han gjorde ett brott skulle jag inte ens veta vem jag skulle anklaga.

Eftersom han var osäker på hur han skulle visa värme för vår omtänksamhet samtidigt som han satte gränser för vår dumhet, upprepade han samma ramsa igen men med meningarna i omvänd ordning.


Vår värdpappa brukar dessutom fråga vart vi köper bananerna som vi packar ner i väskan varje morgon.

- De kommer från en affär, svarar jag eftersom jag vet att han därmed känner sig försäkrad om att de håller hög kvalité.

Sanningen är den att vi köper dem från en vän under ett enkelt parasoll vid vägkanten. Där finns förutom goda och lättillgängliga bananer även samtalstid till mobilen, vilket är en av våra ständigt återkommande utgifter.

- De dagar jobbet inte går i rätt riktning känns det som om jag i alla fall håller mitt bananätande och sms:ande i linje med utbytet, säger jag till Anna. Försäljaren har ju koll på just det vi vill lära oss - grunderna i entreprenörskap!

Kommentarer
Postat av: Gudrun

Vad det är intressant läsa dina berättelser. För en gammal petig administratör är det dessutom tillfredsställande se hur du behandlar svenskan, delar upp i stycken m m. VG!
Det måste vara otroligt intressant det du håller på med, men jag hoppas ändå att Du skall få ett fast jobb hemma,där Du kan syssla med sådana här frågor. Givetvis skall utlandsvistelse ingå i det jobbet. Skall man önska, skall man göra det rejält.

2008-02-20 @ 15:30:09
Postat av: Jonas Eriksson

Allt mitt är ditt. Känner igen mig från mina veckor, tågresan var en enda stor orgie i detta resonemang. "We are family" var uttrycket i vår kupé där allt från bananer till Vodka delades broderligt.

Spännande...

2008-02-21 @ 21:20:08
URL: http://www.joney.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0