Hemma hos Annas familj

image63
Anna bor i Kalulushi, en liten lugn stad i Zambias kopparbälte.

image64
Här är några ur Annas "extended family". För tillfället är de tolv personer i huset. 

Anna och jag känner varandras sidor, både de bra och de dåliga, och vi kan varandras hemligheter. Det går helt enkelt inte att gömma delar av sig själv då vi lever sida vid sida 24 timmar om dygnet. Eftersom vi går igenom så många utmaningar tillsammans är naturligtvis en av känslorna som vi har stött på nervositet. Oavsett om den har funnits där som ett härligt pirr eller som något äckligt obehagligt, så har känslan alltid varit öppen och därmed hanterbar. Det är annorlunda nu. Vi ska till hennes familj och det känns som att möta sin pojkväns föräldrar för första gången. Inför varandra säger vi att det ska bli kul och spännande, men invändigt är vi så oroliga att vi plötsligt får för oss att vi måste vara några andra än oss själva.


Som tur var kommer vi över det och väl där är vi snart Anna och Malin, precis som vanligt. Jag får lite extra god mat och vi får vara ute längre än vanligt, men de låter mig också ta hand om diskberget efter familjens tolv medlemmar och de låser demonstrativt grinden då vi kommer hem kring 22 ena kvällen. På samma sätt ser Annas tremänningar till att jag varken blir för deppig eller för märkvärdig.

- Aunty Malin, du ser så snygg ut! säger världens sötaste treåring varje gång jag byter kläder.

Den yngsta, som tycker om att leka med ett par potatisar medan han nynnar på nationalsången, lämnar sin kommentar i form av en blöt cirkel mitt i mitt knä.

image65
Kasonde får alla att känna sig minst lika söt som hon.

image66
Låt er inte luras av tröjan, det var Mwamba som gjorde det! 


Kommentarer
Postat av: Emma

Herregud vilka söta ungar... Kan man inte få en på lån ett litet tag?? Helt underbart söta!

2008-04-14 @ 19:58:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0