Friheten att få vara sig själv

Innan Anna och jag åkte från Lusaka höll vår zambiska värdpappa ett improviserat tal för oss. Det baserades på en blandning av spännande minnen från hans resa till Sverige någon gång på 80-talet och lite allmän livserfarenhet.

- Svenskarna är de människor i världen som värderar sin frihet högst! förklarade han för Anna.

Hans röst fortsatte i entusiasm:

- Du kan göra vad du vill där. Du kan säga vad du vill, du kan dricka vad du vill...

Sedan hörde han att det fanns utrymme för misstolkningar och underströk snabbt:

- Jag säger att du kan dricka vad du vill, men jag menar inte att du ska göra det. Jag uppmuntrar så klart inte till att ni ska dricka alkohol.  


Jag blev stolt när han höll det där talet och jag längtade efter att få visa friheten i Sverige för Anna.

- Tänk vad skönt det kommer att vara att bo med tjejer i vår egen ålder istället för värdföräldrar. Då kan vi bestämma över oss själva och komma hem när vi vill, sa jag när jag kände mig instängd i flickrummet.


Kvällen har lagt sig över Malmö och nu är vi mycket riktigt ute sent, men jag har inte alls den känslan som jag föreställde mig för någon månad sedan. Det känns som jag har sålt en exklusiv produkt till Anna och att vi båda har upptäckt att den var en bluff.

- Visst, vi kan vara ute hur länge vi vill, men i hemmet här är det ju fler regler än i Lusaka, säger Anna.


Vi har just insett att det alltid finns sociala regler, även om de inte är uttalade, och att tampas med dem för att hitta sin roll i en ny grupp är inte alltid lätt.

- Kollektivet markerar så tydligt att man kan leva och vara annorlunda. Jag trodde det skulle vara enkelt att hitta utrymme för sig själv här - vem man än är - men just nu känns det som att vi bara får vara annorlunda så länge vi är det på deras sätt, säger jag.


Sedan går vi tysta genom pärlorna av gatuljus och smälter vårt första husmöte, som var nyttigt och lärorikt men samtidigt oväntat komplicerat. En bil kör förbi och när stillheten lägger sig igen minns jag rösten från min gamla lärare i Sydafrika:   

- En grupp ändras så fort en ny person blir en del av den och vid förändringar uppstår alltid konflikter. De kan vara negativa eller positiva och det viktigaste man kan göra när man möter dem är att kommunicera.


- Jag tror att vi kan få allt att funka. Vi har ju i alla fall pratat med varandra på ett bra sätt idag, säger jag.

- Jag det har vi, säger Anna. Nu går vi hem och sover.

Kommentarer
Postat av: Christian

Hej Malin. Bra skrivet i borlängetidningen idag.. och bra här med för den delen. Låter som om du är med om mycket spännande :) Hoppas allt går bra och att du mår bra! kram

2008-04-30 @ 16:21:36
URL: http://kebabpizza.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0