Flyga för första gången

image67
Charity på väg mot sin första flygtur.

image68
Snön gör alla till barn igen. Anna har till och med smakat på den. :)

- I skolan var jag den enda som drömde om att någon gång få åka utomlands, säger Anna. Alla andra sa att det aldrig skulle vara möjligt.

Hon vet bara vilket år, men inte vilken dag hon är född.

- När läraren frågade drog jag till med 6 november, så sedan dess är det min födelsedag.

Trots att hon inte har något födelsebevis har hon lyckats skaffa sig ett pass. Hon sket helt enkelt i avspärrningar och regler och gick och pratade med rätt person. Kanske hade han en bra dag, kanske kände han närvaron av drömmen som hon har burit på så länge. Oavsett vilket så fick hon de rätta papperen och stämplarna. Nu är det dags att resa till Sverige med oss svenskar och de andra zambiska deltagarna, som precis som hon flyger för första gången.


Samtidigt förflyttar sig andra YPD-deltagare över världen, från Kambodja till Sverige.

- Titta vad mycket snö! utbrister en av dem och pekar ut genom flygplansfönstret.

- Det är inte snö. Vi är ovanför molnen, förklarar någon annan.


Ett kallt Stockholm väntar på oss. Det är dags för inreselägret där vi - tre kulturer, 24 personligheter - ska lära känna varandra. Jag dricker mängder av kaffe och äter raggmunk. Inte för att jag vanligtvis gör det, men för att det faktiskt är riktigt skönt att vara hemma i Sverige igen.


På morgonen när vi vaknar i våra sängar på Kärsögården är marken täckt av ett tunt lager snö.

- Vi är så många som har önskat snö, så nu fick vi det! ler Erika. Om vi kan fixa det kan vi klara allt!
Hon har rätt naturligtvis och det känns bra, för nu vänta nya utmaningar och äventyr i Sverige!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0